Jak odzyskać pieniądze omyłkowo przelane na złe konto
2 maja, 2020Jak odzyskać pieniądze omyłkowo przelane na błędne konto – Wkrótce zdobędą w mieszkanie zmienione przepisy ustawy o usługach płatniczych, które umożliwią odzyskać pieniądze przelane omyłkowo na niewłaściwe konto. Rzecznik Finansowy radzi jak wtedy sprawić.
Nowelizację ustawy o usługach płatniczych prezydent podpisał 27 kwietnia. Nowe ustawy zaczną działać w porządku 3 miesięcy po prac ustawy w Serwisie Ustaw.
Jak odzyskać pieniądze omyłkowo przelane na błędne konto
– Z efektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem dużych problemów. W skrajnych przypadkach klienci zostawaliśmy w niniejszy forma pieniądze, skoro nie było procesu zmuszającego klienta do obrotu środków. Dzięki tej zmianie w większości przypadków dostaniemy je nawet w procesu kilku dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
3 DNI NA POINFORMOWANIE BANKU
W realizacji pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta innego klienci (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach wykonywanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta czy nawet wykonały przelew na konto podane np. w artykułach informacyjnych. Do tej chwili, nie było komunikatywnej i ciągłej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkownikowi, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na niskie konto będzie informował swój bank lub SKOK o tym fakcie. Ten będzie korzystał 3 dni na poinformowanie konsumenta o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w porządku 30 dni.
– Zwrot zabiegów będzie prowadzony na specjalny rachunek techniczny, co umożliwia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w porządku 1 dnia codziennego będzie stosowałem je na konto klienta. Jak w transakcję zaangażowanych było dwóch dostawców termin wydłuży się do kilku dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w przedsiębiorstwie Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w porządku 30 dni, bank lub SKOK będzie odpowiedzialny do przekazania płatnikowi danych użytkownika.
– Da to skuteczne dochodzenie roszczenia na ulicy sądowej. Podstawę prawną być będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest wskazane – mówi Bartosz Wyżykowski.
W realizacji świadczy to, że odbiorca omyłkowego przelewu, który nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie zmuszony do tego wyrokiem sądu i poniesie i wydatki związane z biegiem.
Powodem do stworzenia proponowanych zmian stanowiły tematy zgłaszane przez użytkowników do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został pozwany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w obiekcie formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o sprawy obywateli, które stanowiły tematem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Porad Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub zaproszonych do wymiany w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.
Artykuł powstał dzięki serwisowi pożyczki na zasiłki